dag 15 van het lopen Santiago de compostela

22 mei 2013

Dag 15

Heerlijk geslapen en voldaan gevoel dat ik het gehaald heb. Vandaag is de dag dat wij om 12 uur de mis bij wonen. Nadja wil graag eerst even opzoek naar de gewonen winkels waar ze make-up kan kopen. Gelukkig was het niet zover wandelen. Maar helaas waren de winkels pad om 10 uur open. dus zijn we lekker even wezen zitten in de zon en toen deze zich achter de wolken verstopte zijn we maar een bakkie koffie gaan doen. Om 10 uur naar de winkel en geslaagd.

In de kathedraal was het al helemaal vol en moesten we staan met onze zere benen. we konden redelijk voor aan staan. Er kwam een non die ons de refreinen leerde om straks mee te zingen met de mis. ze had een geweldige mooie stem en af en toe zei ze "kom dit kan veel harden". Je weet niet wat er dan door je heen gaat, kippevel als je alle pelgrims van welk land dan ook dit hoord zingen. Dan wordt er om geroepen dat alle niet pelgrims worden verzocht de kerk te verlaten en ook nog even duidelijk gezegd dat je tijdens de mis geen foto's of video's mag maken. Als iedereen er klaar voor is komt de voorganger van de kerk binnen maar voor dat hij begint worden alle pelgrims die de dag er voor waren aangekomen bij naam genoemd en welk land ze komen. Ja dan krijg je opnieuw kippevel want ook mijn naam in het latijns en die van Nadja werden opgenoemd. De mis ja heel bijzonder, dit is niet te beschrijven zo mooi, zo speciaal en soms tranen en kippevel van het gevoel wat er door je heen gaat. De mis ja een bekroning op het behalen van je loop naar Santiago. Dit moet je als pelgrim mee gemaakt hebben. Tussen door als de non de hele psalm zing en wij het refrein is het bijzonder stil. Iedereen luisterd vol aandacht en al versta je het niet toch begrijp je ergens wat de voorganger bedoeld. Dan is de taalgrens gewoon weg. Als laatst zegend hij een ieder en mogen we een hostie halen. Omdat ik vooraan stond kreeg ik er direcht een. daarna gaat een ieder die dat wil even bidden. Emoties gieren door mijn lijf en pik ik toch even een traantje weg. Daarna wordt de gigantisch wierook hanger los gemaakt door 4 mannen en steken ze de wierook aan. dit is ook een traditie. Ze zeggen om al het onreine van alle pelgrims te zuiveren. Vroege natuurlijk ook om de stank die een iedere mee droeg hahaha. Deze wierook hanger word door de kerk heen en weer geslingerd. Als dit gebeurd is is het tijd om de kerk te verlaten. Nog een keer mijn armen om don camino gelegd. We zijn daarna wat wezen drinken en beetje de boel aan het verkennen geweest. Lekker even wat gegeten en buiten gezeten om daarna mijn bedje opgezocht.